w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» منتشر شد

این کتاب که در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم  و به کوشش حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان  سامان یافته به همت انتشارات این مرکز در 375صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.

نیازسنجی ­پژوهشی در حوزه مطالعات آموزه مهدویت به ما کمک می‏کند تا راه رسیدن به آرمان ­ها و اهداف‏ را هموار کنیم. نیازسنجی پژوهشی این امکان را فراهم می­ سازد تا منابع پژوهشی در موضوعات فاقد اولویت اتلاف نشود، آینده­ نگری در امر پژوهش را ارتقا می­ دهد و از تصمیم­گیری ­های لحظه­ ای و مناسبتی و غیرراهبردی جلوگیری می­کند،‌ میان مسئله و مسئله ­نماها تمییز می ­دهد و قلمروهای ناکاویده را به ما معرفی می­کند.

نیک پیداست هر مسئله‌ای در عرصه مطالعات آموزه مهدویت از ارزش کافی برای مطالعه برخوردار نمی ‌باشد. در‌ هر‌ حوزه ‌ای‌ ممکن است ده‌ ها مسئله وجود داشـته بـاشد، امـا پرداختن به همه‌ آن‌ ها مـعمولا نـه‌ مـمکن‌ و نه ضروری است. مسئله باید از جذابیت لازم در نزد پژوهش­گران و مراکز پژوهشی‌ برخوردار‌ باشد‌. در این مرحله است که‌ براساس ملاک‌ هایی ویژه بـه نـیازسنجی پژوهشی یا‌ انتخاب‌ اولویت‌های‌ پژوهشی اهتمام بخشیده می­­شود.

کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» درصدد بازنمود ساحت ­ها و مسئله ­های قابل تأمل در رویکرد به آموزه مهدویت است. البته به اذعان امیرمحسن عرفان نگارنده کتاب، رسالت این پژوهش بازنمایی ساحت­ها و ظرفیت­های مهدویت­پژوهی است و نه استقرای تام مسئله­ها.

نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌ های جمع ‌آوری شده در این کتاب نشان می ‌دهد که؛ «مدیریت صحیح مواجهه با شبهات و چالش­ ها»، «رصد مستمر نیازهای مخاطبان»، «بازنمایی قلمروهای ناکاویده»، «تعمیق رویکرد میان­ رشته­ای»، «تمییز میان مسائل و مسئله­ نماها» از مهم ‌ترین کارکردهای نیازسنجی پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت می‌باشد.

 

این کتاب در سه فصل سامان یافته. در فصل اول بنیادها، ضرورت ها و کارکردهای نیازسنجی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم با عنوان روی آوردها و اولویت ها نزدیک به سه هزار مسئله قابل تأمل به علاقه مندان کاوش و تحقیق در حوزه معارف مهدویت ارائه شده است. و در فصل سوم نیز تجویزها و راهبردهای مهدویت پژوهی طرح شده است.

نگارنده این کتاب امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه ­های عمیق ­تر و جدیدتری برای اندیشیدن در عرصه آموزه مهدویت به بار آید.

مرکز تخصصی مهدویت در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌ مندان به مطالعه در عرصه معارف مهدویت تقدیم می‌کند تا به این وسیله در شناسایی نیازهای پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت گامی را برداشته باشد.

مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتظر نظرات و پيشنهادهاى صاحب‏ نظران، اساتيد و دانشجويان گرامى در برطرف كردن كاستى ‏هاى احتمالى كتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. نمابر: 37737160-025 و صندوق پستی: 119-37135 آماده دریافت دیدگاه­ های شما بزرگواران است.

علاقه ­مندان به این کتاب می ­توانند این کتاب را از مدیریت پخش انتشارات مرکز تخصصی مهدویت در قم، خیابان شهدا، کوچه آمار (22)، بن بست شهید علیان، شماره 24 به شماره تلفن: 37749565-025 تهیه نمایند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید